Femke Dirkx - Interim, onderwijs & advies

Voor scholen die snel overzicht nodig hebben en iemand zoeken die de juiste beweging op gang brengt.

Als interim-directeur kom ik binnen op scholen waar sprake is van complexe vraagstukken. Denk aan onrust, kwaliteitsproblemen of patronen in de onderstroom die het team in de weg zitten. In zulke situaties breng ik rust, richting en resultaat.

Ik start met goed luisteren en scherp kijken: in gesprekken en in de klas. Vanuit een heldere analyse bepaal ik samen met het team wat nodig is. Ik werk doelgericht, ben betrokken én houd gepaste afstand om te kunnen sturen waar nodig.

Wat ik achterlaat is net zo belangrijk als wat ik kom doen. Daarom zorg ik dat het team de juiste tools en structuur heeft om zelfstandig verder te bouwen. Wanneer mogelijk werk ik in de overdrachtsfase graag tijdelijk samen met de nieuwe directeur, voor een soepele overgang.

Waar kun je me voor benaderen?

Interim-management

Tijdelijke leiderschaps(ondersteuning) op momenten dat het ertoe doet. Ik breng snel overzicht, bied houvast en zet samen met het team de juiste koers uit. Mijn kracht ligt in het eerste half jaar op een school.

Audit / brede analyse 

Een scherpe blik van buiten om inzicht te krijgen in wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is. Op basis van observaties en gesprekken lever ik een heldere analyse met concrete aanbevelingen.

Verbetertrajecten

Begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een realistisch, cyclisch verbeterplan. Gericht op duurzame kwaliteitsverbetering, met draagvlak in het team.

Teamtraining

Praktische, inhoudelijke training rond thema’s als coöperatief leren, groepsdynamica of EDI. Altijd afgestemd op de ontwikkelbehoefte van het team.

 

 

 

Cultuurtrajecten

Begeleiding van teams die willen groeien in samenwerking en professioneel gedrag. Vanuit een systemische benadering werken we aan onderliggende patronen, veiligheid en eigenaarschap.

Coaching

Individuele begeleiding voor teamleden of schoolleiders. Gericht op reflectie, professioneel handelen en persoonlijke ontwikkeling in de schoolcontext.

 

 

 

Neem contact met me op

Referenties

Femke heeft als interim directeur op basisschool De Pionier in ongeveer een jaar tijd veel betekend. Ze is een echte aanpakker die snel schakelt en doorpakt waar nodig. Met haar brede kennis en ruime ervaring bracht ze rust én richting in de school. Ze heeft actief bijgedragen aan het opstellen van een helder ontwikkelplan en zorgde daarbij voor structuur en duidelijkheid in de uitvoering. Femke kijkt systemisch naar ontwikkelingen, waardoor haar keuzes doordacht en duurzaam zijn. Haar bijdrage was van grote waarde voor het team en de organisatie.

Maaike Nieuwenhuis
Regio-directeur Valkenswaard - Atalenta

"Femke heeft als interim-directeur 9 maanden op de Boogurt gewerkt. Een periode waarin ze de lopende ontwikkelingen en de schoolorganisatie op de Boogurt met veel verantwoordelijkheid heeft vastgepakt en voortgezet. Femke heeft haar creativiteit en daadkracht laten zien oa bij de uitdagingen om kort- en langdurige vervangingen te organiseren. De samenwerking en afstemming tijdens de re-integratie en het rustig weer overdragen van alle taken aan de herstellende leidinggevende verliep zeer soepel. Bij Femke is de school in vertrouwde handen!"

Nicole van Eert-Maas
Regio-directeur Cranendonck/Heeze-Leende - Atalenta

"Femke heeft als interim-directeur op een tweetal scholen binnen ons bestuur gewerkt. In beide gevallen was ze snel op de hoogte van de belangrijkste in's en out's van de betreffende school en had ze het vertrouwen van het team. Snelle analyses en een goede aanpak van de meest urgente zaken zorgden in beide gevallen voor een mooi proces, waar de vaste opvolgers op voort konden borduren. Femke is duidelijk, stuurt waar nodig en volgt waar het kan. Ze neemt teamleden mee en geeft hen verantwoordelijkheid maar blijft wel alert op het doel dat bereikt moet worden."

Marcel Reulen
College van bestuur Eenbes basisonderwijs

Wet DBA

Het moet voor werknemers en werkgevers duidelijk zijn wanneer iemand als zzp’er werkt of in loondienst. Wanneer iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk in loondienst is (schijnzelfstandigheid) dan lopen opdrachtgever en werkende risico’s. Vanaf 1 januari 2025 hervat de belastingdienst de actieve handhaving op schijnzelfstandigheid. 

Wat doe ik om schijnzelfstandigheid te voorkomen?

✓ Ik werk voor meerdere opdrachtgevers, bij voorkeur in dezelfde periode. 

✓ Ik werk enkel en alleen opdrachtmatig; een opdracht heeft altijd een kop en een staart. 

✓ De te behalen doelen zijn bij aanvang van de opdracht duidelijk omschreven in een door mijzelf opgestelde opdrachtomschrijving en worden door beide partijen voor aanvang ondertekend.  

✓ Bij elke opdrachtomschrijving wordt een begin- en een einddatum vermeld. 

✓ Tijdens de uitvoering van de opdracht is er geen sprake van gezag, enkel van functioneel, inhoudelijk en periodiek voortgangsoverleg tussen de betrokken partijen.  

✓ Ik gedraag me als ondernemer; werk zelfstandig en voer de opdracht zelf uit.  

✓ Ik maak gebruik van eigen middelen, met uitzondering van bedrijfsspecifieke middelen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht.  

✓ Alle werk gerelateerde activiteiten zijn vastgelegd en terug te vinden in mijn agenda.  

✓ Ik werk aan een opdracht. Deze opdracht heeft een andere inhoud en dient een ander doel dan een functie van een vaste werknemer binnen deze organisatie.  

✓ Ik heb een website, e-mailadres, logo, huisstijl en een LinkedIn-profiel.  

✓ Aan het einde van de maand stuur ik een factuur voor de door mij geleverde diensten, op basis van een gezond uurtarief.  

✓ Ik heb mijn administratie op orde, mijn boekhouding is compleet en up to date. 

✓ Ik draag verantwoordelijkheid voor de risico’s die horen bij het ondernemerschap zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en oudedagvoorziening.